Obrazy olejne

Malarstwo olejne z całą pewnością zaliczyć możemy do najbardziej popularnych i jednocześnie rozpowszechnionych niemal na całym świecie, technik malarskich. Naturalnie jego główną cechę stanowi fakt zastosowania przez malarza farb olejnych. Zanim jednak przejdziemy domówienia techniki malarstwa olejnego oraz możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie wspomnianej metody, w pierwszej kolejności warto z bliska przyjrzeć się samemu narzędziu, a zatem farbom olejnym.

Farby olejne, to materiał o konsystencji przypominającej pastę, bądź też konsystencji płynnej. W przypadku tego rodzaju farb, cząsteczki pigmentu swoje miejsce znajdują w nośniku, w roli, którego występuje na ogół olej roślinny. Zazwyczaj jednak substancją używaną do produkcji farb olejnych jest olej lniany. Ten rodzaj wolno wysychających farb umieszczany zostaje z reguły w tubkach, dzięki czemu malarz może wygodnie wycisnąć farbę oraz dowolnie mieszać wybrane kolory na palecie malarskiej. Warto dodać, iż możliwe jest wyraźne przyspieszenie procesu wysychania farby, a to dzięki użyciu sykatywy, zwanej także „suszką”.

Przepis na produkcję farb olejnych pozostał w stanie nietkniętym przez ponad 300 lat. Receptura uległa jednak zmianie mniej więcej na początku XX wieku. Wtedy też po raz pierwszy farby olejne zaczęto pakować wpierw w ołowiano - cynowe, a następnie w aluminiowe tubki. To niezwykle wygodne rozwiązanie umożliwiało artyście malowanie dzieła w plenerze. Warto również dodać, że nowy model pakowania farb w znacznej mierze przyczynił się również do rozwoju impresjonizmu.

Z biegiem czasu, głównie w celu obniżenia cen farby, większość używanych do jej produkcji pigmentów naturalnych producenci zdecydowali się zastąpić pigmentami syntetycznymi. Ten skomplikowany proces, którego początków doszukać możemy się w wieku XIX, swojego zakończenia doczekał się dopiero w latach 50. XX wieku. Wraz z końcem XX wieku, malarstwo olejne przeżyło swego rodzaju przełom w technologii produkcji farb olejnych, a to ze względu na fakt wytworzenia farb olejnych wodorozcieńczalnych.

No dobrze, jeśli posiadamy już choćby wstępną wiedzę na temat głównego materiału używanego podczas malowania obrazów techniką farb olejnych, warto z bliska przyjrzeć się samej metodzie malarstwa olejnego.

A na czym, w praktyce, opiera się zasada malarstwa olejnego? Otóż technika ta opiera się na pokryciu przez artystę odpowiednio naprężonego i uprzednio zagruntowanego płótna, farbami olejnymi. Należy także dodać, że w charakterze płótna użyte mogą być również materiały takie jak między innymi gładka deska. Technika użycia farb olejnych nie należy jednak do najtańszych. Niemniej jednak pozwala ona na prawdziwe rozwinięcie skrzydeł talentu artysty. Jej zastosowanie w żaden sposób nie ogranicza bowiem malarza w kwestii właściwego doboru jak również mieszania barw. W ten sposób, dzięki zastosowaniu farb olejnych, twórca dostaje możliwość stworzenia niezwykłych i oryginalnych efektów, które z pewnością wzbogacą jego dzieło.

Do najpopularniejszych zaliczamy więc przede wszystkim efekt matu lub też będący jego przeciwnością, efekt błysku; nieporównywalne z żadnymi innymi efekty półprzezroczystości i przenikania barw, jak również stworzenie na płótnie złożonych faktur. Wyróżniające się niezrównaną trwałością, obrazy olejne, na etapie samego tworzenia mogą być także wielokrotnie retuszowane poprzez czynność nakładania na płótno kolejnych warstw farb olejnych.

Zgłębiając temat malarstwa olejnego, warto przyjrzeć się także jego technikom. Nie licząc technik typowo eksperymentalnych, wyróżnić należy dwie podstawowe techniki malarstwa olejnego, a mianowicie technikę klasyczną zwaną także techniką warstwową bądź laserunkową, jak również technikę alla prima a więc metodę „od razu”.

Klasyczna technika olejna

Technika laserunkowa rozwijana jest mniej więcej od przełomu XV i XVI wieku. Powstała w następstwie technik temperowych, swoją zasadę opiera na nałożeniu na podkład podmalówki olejnej, następnie imprimitury, a więc warstwy kolorowego werniksu, a końcowej fazie kilku warstw pół - kryjącej farby olejnej. Powstałe przy użyciu techniki klasycznej obrazy, wyróżniają się więc przede wszystkim niebagatelną kolorystyką oraz hipnotyzującą wręcz głębią kolorów.

Malarstwo alla prima

Metoda alla prima, ewoluująca od XVIII wieku, polega natomiast na położeniu przez malarza pojedynczej warstwy kryjących farb olejnych, a następnie odpowiednim jej modelowaniu przy użyciu twardego pędzla bądź też szpachli. Warto dodać, iż odmianą techniki alla prima jest odkryta i opracowana przez francuskiego malarza, Georges`a Seurat`a, technika pointylizmu.

Z możliwości tej, bez wątpienia korzystają artyści współpracujący z Galerią Sztuki Pepiniera. Bo właśnie w tej galerii obrazów, na spragnione prawdziwej sztuki oczy miłośników malarstwa olejnego, czekają dzieła uwieczniane zarówno na płótnie, jak i na szlachetnej desce. Malarstwo olejne jest więc techniką dającą artyście możliwość stworzenia dzieła wielkiego formatu.

Różnorodność oraz wyrafinowany, perfekcyjnie wręcz dobrany zasób kolorów jak i mnogość niepowtarzalnych kształtów, to atuty, którymi charakteryzuje się każde, dostępne w Galerii Sztuki Pepiniera, dzieło malarskie. Ponieważ w Galerii Pepiniera nie ma miejsca na komercję, każdy z wystawionych tu obrazów cechuje się przede wszystkim unikalnym, jedynym w swoim rodzaju wyrazem i niepowtarzalnym charakterem.

Pozwól przenieść się w świat żywej sztuki i odkryj w sobie prawdziwą pasję obcowania z dziełami, które wyszły spod ręki ludzie takich jak Ty – niezwykłych, oryginalnych, lecz przede wszystkim, utalentowanych. Naciesz oczy nowym światem, porusz w sobie emocje i bez wahania zgłębiaj magiczną przestrzeń, jaką roztaczać mogą wokół Ciebie dostępne w Galerii Pepiniera, obrazy olejne.

Klaudia Kula

 


Creative Commons License
Tekst objęty licencją Creative Commons Uznanie autorstwa , Użycie niekomercyjne , Bez utworów zależnych 3.0 Polska License.
Zezwalamy na kopiowanie i rozpowszechnianie tego tekstu w niezmienionej formie tj. z zachowaną oryginalną strukturą hiperłącz oraz oryginalnym formatowaniem.